GROWTH SUMMIT EUROPE

Woensdag 10 Juni was het dan eindelijk zo ver: Verne Harnish in Amsterdam

Sinds een aantal jaar werken wij bij Batelaan met de ‘Rockefeller Habbits’ om structuur te geven aan onze bedrijfsprocessen. Verne Harnish is de ‘godfather’ van deze groeistrategie en woensdag was hij eindelijk in Nederland om zijn nieuwe boek te promoten op de European Growth Summit. De gehele dag was er een educatief programma voor ondernemers waarbij onderwerpen als finance, management, marketing en sales de revue passeerde.

Vacuumvormen masterclass

Hoewel pure interesse in techniek centraal staat bij Batelaan, willen wij ook continue blijven investeren in de persoonlijke groei van onze mensen. De European Growth Summit heeft ons team daar ook in 2015 weer bij geholpen. De sprekers waren fenomenaal en er zijn weer veel nieuwe inspirerende ideeën ontstaan om van Batelaan Kunststoffen B.V. een nog beter bedrijf te maken. Wij weten het zeker, in 2025 weet iedereen het:

 

Thermovormen = Batelaan

 

 

 

 

25 jarig jubileum van onze directeur!

25 jaar inspireren, vallen, opstaan en lachen met Annelies Batelaan

“En als je het over 10 jaar zat bent, dan verkoop je de tent toch?” Dat zei voormalig directeur-eigenaar Baan Batelaan van Batelaan Kunststoffen B.V. tegen zijn toenmalig 23-jarige jongste dochter Annelies Batelaan. Dat was 16 mei jl 25 jaar geleden. Als bedrijfsleider binnengekomen op 16 mei 1990 en vanaf 16 maart 1994 als 100% eigenaar. Een kwart eeuw later zit zij nog steeds met veel plezier aan het roer van Batelaan Kunststoffen.
“Uiteraard heb ik fouten gemaakt en tegenslagen gehad,” zegt Annelies, “Uithuilen en opnieuw beginnen, zei mijn vader altijd. En ik ben er trots op dat ik in zware tijden heb doorgezet, dat heeft mij een betere ondernemer gemaakt en daar is Batelaan Kunststoffen sterker van geworden.”

Onder haar leiding transformeerde het thermovormbedrijf bedrijf van specialist in verpakkingen en blisters, tot displays, naar specialist in machinekappen, lichtkappen en transporttrays. Met haar A-team, een duidelijke strategie en een goede executie is Batelaan Kunststoffen klaar voor de toekomst.

Het team van Batelaan Kunststoffen B.V. bedankt Annelies voor 25 jaar inspireren, vallen, opstaan en lachen!

25 jaar thermovormen.

Vervangen van staal door (heldere) kunststof?

Traditionele machinebouwers vs de nieuwe generatie

Traditionele machinebouwers  & moderne machinebouwers; de markt is anno 2015 grofweg verdeeld in twee ‘ kampen’ als het gaat om de vormgeving van de machines. De traditionele machinebouwer kiest vaak voor de relatief zware en vierkante RVS kappen terwijl de nieuwe generatie machinebouwers steeds meer gebruik maakt van de mogelijkheden die moderne kunststoffen zoals polycarbonaat of Kydex bieden. Door de vormvrijheid, gewichtsbesparing, helderheid en kostenbesparing stappen machinebouwers steeds vaker over naar behuizingen of kappen van kunststof.

Vaak wordt de slagvastheid of constructie stijfheid van kunststoffen nog ervaren als een beperking maar men weet vaak niet dat er veel nieuwe ontwikkelingen zijn doorgevoerd in ‘ kunststoffenland’ de laatste jaren. De onderstaande video geeft bijvoorbeeld weer hoe taai polycarbonaat, een heldere kunststof die wij vacuümvormen, daadwerkelijk is!

Bekijk hier hoe slagvast helder polycarbonaat is, ongelofelijk!

 

Vacuumvormen Nederland: een specialistische markt

 Vacuumvormen Nederland

In het Engels wordt vacuümvormen meestal aangeduid als thermoforming, waardoor de termen thermovormen en vacuumvormen in Nederland nu naast elkaar gebruikt worden. Er is wel een verschil tussen thermovormen en vacuumvormen:

  • Bij thermovormen wordt de kunststof plaat verwarmd en vervolgens gebogen in de gewenste vorm.
  • Bij vacuumvormen wordt de kunststof folie of plaat in de machine verwarmd en vervolgens door middel van vacuüm in de matrijs gezogen of om de matrijs getrokken.

In Nederland wordt voornamelijk de term vacuumvormen gebruikt, vandaar de naam van dit nieuwsbericht: Vacuumvormen Nederland. Voor engineers en inkopers is het vaak lastig te begrijpen welke kunststof verwerkende techniek ze moeten kiezen voor hetVacuvormen-IIb vervaardigen van de gewenste producten. Kan men het beste voor spuitgieten kiezen, voor vacuumvormen of misschien voor 3D printen? Wanneer men eenmaal de keuze heeft gemaakt is de volgende vraag vaak waar men de productie moet uitbesteden; in Nederland of in het buitenland?

Op al deze vragen valt geen eenduidig antwoord te geven, per project is een andere kunststofverwerkende techniek het meest geschikt en het hangt af van de kwaliteitseisen of een project het beste in Nederland of het buitenland uitbesteed kan worden. Bij Batelaan Kunststoffen B.V. zeggen we daarom altijd: ‘Heeft u een vraag over kunststoffen, kom dan naar ons en wij zorgen voor een oplossing of passende doorverwijzing’   In Nederland zijn slechts een aantal bedrijven voldoende gespecialiseerd in het vacuumvormen om de concurrentie op internationaal niveau aan te kunnen. Markten waarop de Nederlandse vacuumvorm bedrijven zich richten zijn:

  • De automotive industrie (denk aan kunststof onderdelen in het interieur van de auto)
  • De transport industrie (denk aan trays voor het vervoeren van producten)
  • De verpakking industrie (denk aan de kunststof verpakkingen van veel consumenten goederen zoals elektronica of voedsel)
  • De machinebouw industrie (denk aan kunststof kappen voor machines en elektrische apparaten)

Plastic trays Kunststof kappen

 

 

 

 

 

 

In Nederland richt men zich hierbij over het algemeen op de wat kleinere seriegrootte van 10 tot 100.000 stuks. Meer informatie over thermovormen is te vinden op deze site.

Hieronder zijn de productcategorieën te vinden waarin Batelaan gespecialiseerd is:

> Kunststof Kappen

> Kunststof Displays

> Kunststof Trays

> Kunststof Lichtkappen

Bio verpakkingen, biodegradeerbaar plastic

Bio verpakkingen, biodegradeerbaar plastic

Biodegradeerbaar plastic: bio verpakkingen op maat

Batelaan Kunststoffen B.V. produceert sinds 2010 thermovormen van biodegradeerbare kunststoffen, voornamelijk bio verpakkingen op maat. Batelaan Kunststoffen B.V. heeft hierbij de keuze gemaakt voor PLA vanwege de helderheid van het materiaal en het feit dat PLA uiterst geschikt is voor het verpakken van voedsel. PLA is de afkorting van: Poly Lactic Acid, het is momenteel het meest gebruikte bioplastic dat  commercieel wordt ingezet. Het wordt gemaakt uit melkzuur dat geproduceerd wordt door suikers of zetmeel te fermenteren.

Biogradeerbare plastic verpakkingen.

Biodegradeerbare plastic verpakkingen op maat

Vragen over het op maat laten maken van een verpakking uit bioplastics? Contact ons direct.

kunststof trays. blisterverpakkingen op maat.

Plastic verpakking. Plastic verpakking

 

 

 

 

 

 

 

Kunststof mythes

De kunststof industrie heeft al lange tijd te maken met een negatief imago dat gecreëerd is rondom plastic. Kunststoffen zouden slecht zijn voor het milieu omdat ze langzaam vergaan en dus lang blijven rondzwerven in bijvoorbeeld onze oceanen. Wat veel mensen echter vergeten zijn de voordelen die kunststoffen bieden; ook als het gaat om het milieu!

Wat feiten op een rij die je misschien verbazen:

  •  Voor de productie van een plastic tas is 40% minder energie nodig dan voor de productie van een papieren tas.
  • Plastic afval zorgt voor een efficiëntere verbranding van het overige afval, waardoor plastic afval onmisbaar is voor de verbrandingsovens.
  • Zonder plastic zou de afvalstroom van verpakkingsmateriaal 160% groter zijn.
  • Zonder kunststoffen zouden veel technologische ontwikkelingen niet mogelijk zijn, kijk maar eens om je heen.

 

Hoewel er dus genoeg voordelen aan het gebruik van kunststoffen zitten, moeten we er met zijn allen natuurlijk wel voor zorgen dat we goed blijven omgaan met onze afvalstromen zodat we optimaal kunnen recyclen. En net juist dat recyclen gaat zeer goed met kunststoffen!

Bestaat de plastic soep in de oceanen echt?

Dit is wat National Geographic er over zegt:

‘ For many people, the idea of a “garbage patch” conjures up images of an island of trash floating on the ocean. In reality, these patches are almost entirely made up of tiny bits of plastic, called microplastics. Microplastics can’t always be seen by the naked eye. Even satellite imagerydoesn’t show a giant patch of garbage.’


Biodegradeerbare plastic verpakkingen
Bio verpakkingen op maat
Manufactured by: Batelaan Kunststoffen B.V.
Kunststof kappen op maat

Kunststof kappen op maat

Kunststof kappen op maat van MAKROTECH UV

‘Kunststof kappen op maat’: Het is inmiddels bijna het mantra van Batelaan Kunststoffen B.V. Gedurende 50 jaar produceren wij al kunststof maatwerk producten en sinds 1984 zijn wij ons gaan focussen op kunststof kappen op maat.

Inmiddels maken wij uit alle mogelijke soorten thermoplastische kunststoffen kunststof kappen op maat:

  • Polyarbonaat
  • ABS
  • PS
  • ABS/ASA
  • PVC
  • PETG

Sinds kort bieden we een ruimere selectie van materialen aan, waaronder het materiaal: MAKROTECH UV van Arlaplast. Dit materiaal is extreem goed bestand tegen UV straling en extreme temperatuurverschillen. De kunststof kappen die van dit materiaal worden gemaakt zijn uiterst geschikt voor bijvoorbeeld offshore projecten.

Zout, extreme temperaturen, UV en zuren: de kunststof kappen van Batelaan Kunststoffen B.V. zijn er tegen bestand!

 

Lichtkappen

 

 

Informeer nu bij onze sales manager naar de mogelijkheden m.b.t. kunststof kappen op maat gemaakt van dit innovatieve materiaal.

 

arla-plast.

 

 

 

 

Deze website is vindbaar gemaakt door: kenrickvanhoek.nl

Batelaan werkt aan duurzaamheid

ISO26000 MVO Batelaan KunststoffenDe Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie (NRK) is samen met haar leden – waaronder Batelaan Kunststoffen B.V. – gestart met het collectief invoeren van de MVO-filosofie ISO 26000. Op deze manier werken we aan de invulling van een breed gedragen statement op het gebied van duurzaamheid. Dit doen we in samenwerking met NEN, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en adviesbureau Berenschot.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

ISO 26000 is een internationale richtlijn voor de implementatie van Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)  in een organisatie. We gebruiken nu een kader van waaruit wij nog duurzamer kunnen werken en aan de hand van een zogenoemde “zelfverklaring” kunnen we laten zien hoe we invulling geven aan de richtlijnen.

Samen met 34 andere NRK-leden zijn we betrokken bij het opstellen van de individuele zelfverklaringen die bij ISO 26000 horen. In een gezamenlijk traject delen we kennis en ervaringen. We nemen MVO-aspecten mee die specifiek van toepassing zijn op de rubber- en kunststofindustrie, zoals biobased materials, recycling, persoonlijke veiligheid en duurzame producten. De ISO26000 zelfverklaring zal voor de zomervakantie gereed zijn.

Het ISO 26000 traject maakt ons bewust van alle MVO-activiteiten die voor Batelaan Kunststoffen al jaren een vanzelfsprekendheid zijn. Daarnaast laat het ons ook zien waar nog MVO-kansen liggen en hoe we deze kansen kunnen grijpen.

Lees ook: NRK-bedrijven gaan voor collectieve invoering ISO 26000

Interview met de directeur-eigenaar

Interview nieuwe directeur

Lees hier nu het interview met onze nieuwe directeur! ‘ De trend is niet altijd juist ‘ 

update: 2017

Kenrick, Verkoop

Nieuwe directeur Batelaan Kunststoffen B.V.

 

Interview oude directeur

Bron: Financieel Dagblad van zaterdag 25 januari 2014 (pdf)

“Mijn vader kijkt nog altijd mee.”

Als directeur-eigenaar van een bedrijf dat doet in thermovormen – ofwel vacuümvormen – van kunststof maatwerk producten, is Annelies Batelaan (47) een van de gezichten achter de maakindustrie in ons land. “Dit jaar staan alle seinen op groen.”

U nam op 23-jarige leeftijd het bedrijf van uw vader over. Was u voorbestemd om te ondernemen?

mvb2014 06 17 0137

Annelies, Eigenaar

“Ik ben de jongste van vier kinderen, maar mijn vader zei al toen ik op de lagere school zat: Jij bent geknipt voor de zaak, als iemand het gaat doen, dan ga jij de zaak overnemen. De rest had andere interesses. Maar toen ik mijn opleiding HBO Bedrijfskunde had afgerond, wilde ik toch echt wat anders. Plastic? Dat stinkt. Automatisering is zoveel sexyer, dacht ik. Na een jaar vroeg mijn vader, hij was toen 59, me opnieuw – hij wilde er echt mee gaan stoppen. En toen viel het kwartje. Binnen 24 uur heb ik ja gezegd tegen zijn opvolging. Een jaar later zat hij hier in de productiehal op een stoel, krijtbleek, zei: “Ik voel me beroerd”. Ik met hem naar het ziekenhuis, bleek het een zwaar hartinfarct te zijn, hij moest meteen blijven. Op de terugweg zat ik in mijn auto en toen werd het heel helder: nu sta ik er alleen voor. Nadat hij was hersteld, hebben we de verkoop van het bedrijf in één keer goed geregeld.”

Hoe doorstaat een bedrijf als het uwe de economische terugval?

“We hebben vijf lastige jaren gehad. Het bedrijf levert aan andere bedrijven, in de apparaten- of machinebouw bijvoorbeeld. Als daar productie-uitval is, kloppen ze minder bij ons aan, dat merkten we meteen. De omzet zakte van anderhalf naar ruim een miljoen, zo, pats. 2012 was het dieptepunt, toen moest ik voor het eerst echt ingrijpen. Personeel vervangen, nieuwe doelen stellen: mijn eigenlijke vuurdoop. Nu staat het team en stromen de orderboeken vol. We verwachten onze hoogste omzet ooit, alle seinen staan op groen. Dat roep je over je af, ook hoor. Enthousiast en vol energie de markt te lijf gaan, dat scheelt alles.”

Merkt u die vrolijkheid ook om u heen?

“Ik ben lid van de Entrepreneurs’ Organization, een wereldwijd netwerk van ruim 8 duizend ondernemers die elkaar met raad en daad terzijde staan. Op zakelijk, maar ook op persoonlijk vlak. In mijn ‘subgroepje’ is het beeld wisselend: sommigen gaat het weer voor de wind, anderen wachten nog op betere tijden. Zonder de energie van zo’n netwerk had het bedrijf niet meer bestaan na zo veel matige jaren, dat durf ik wel te stellen. Terwijl we nu, geholpen door het boek van Verne Harnish, Mastering The Rockefellers Habits, een ‘big hairy audacious goal’ hebben benoemd: in 2020 zijn wij stiekem overal. Onze naam staat er dan wel niet op, wij weten dat ons kunststof in de ruimte zweeft als onderdeel van een ESA-ruimtepak, dat de een onderdeel van de bier-tap uit de Heineken-commercial door ons is gemaakt.”

 Wat ontroert u?

“Laatst voerde mijn dochter van tien op de ijsbaan een kunstschaatskür uit, op muziek van Miley Cyrus nog wel – dan schiet ik echt vol. Mijn zoon van zeven kan opruimklusjes afkopen met kussen en knuffels, daar maakt hij geen half werk van. En ja, mijn vader kijkt nog altijd over mijn schouder, al is hij in 2008 overleden. Vanochtend nog, toen ik mijn man zei dat we het in dit interview ook over hem gingen hebben, hield ik het niet droog.”

 Waarvan ligt u wakker?

“Of het wel de goede kant op gaat. Moeten we niet éérst sales oppeppen voordat we het team herstructureren? Als ik echt lig te woelen, pak ik mijn mobiel voor een spelletje Rummikub of Patience. Met mezelf, dan heb je niet de stress dat je van iemand verliest, haha.”

Bent u sportief?

“In mijn gedachten: zeer. En verder… eh. Nou ja, ik heb een abonnement op de sportschool, maar er is geen vriendin die me over de streep trekt: We moeten nu echt weer gaan. Ik eet wel heel bewust; gojibessen door de havermout ’s ochtends. En ik begin volgende week met een detox-kuur. Inclusief sapvasten weekend met yoga, massages en sauna.”

Een tafel voor vier, u bent gastvrouw. Uw gasten?

“Op een university van de Entepreneurs’ Organization was Kofi Annan uitgenodigd. Toen hij binnen kwam ging er een golf energie door de zaal! Wat me treft in de man is zijn onbaatzuchtigheid, zijn grootmoedigheid. Al denk ik niet dat ik hem durf aan te spreken als hij aanschuift eerlijk gezegd. De tweede gast zou de Braziliaanse topondernemer Ricardo Semler zijn, die zijn enorme bedrijf gebouwd heeft op volledige transparantie tussen mensen. Zonder regels en druk van bovenaf, met zo veel eigen verantwoordelijkheid voor medewerkers dat ze bij voorbeeld hun eigen salaris kunnen bepalen. En dan Timothy Ferriss, bedenker en auteur van The 4 Hour Workweek. Hij laat zien dat werk maar een onderdeel is van het leven, geld is een middel en familie en geluk zijn veel belangrijker. Het zou aan tafel gaan over de vraag, hoe je het leven zo kunt inrichten dat het er voor iedereen beter op wordt.”

Waarmee bent u te kwetsen?

“Ik kan boos worden als ik word weggezet als ‘dom’. Ik wil goed genoeg gevonden worden.”

Stel, u begint helemaal opnieuw.

“Ondernemerschap zit in mijn bloed. Al zou werken voor een baas een hoop stress schelen – jammer dan. Gastvrijheid is voor mij belangrijk, ik zou denk ik gastvrouw worden in mijn eigen restaurant of bar. Bij ons thuis staat de deur altijd open, een gevulde tafel vol mensen eromheen maakt me blij. Dat bourgondische heb ik van mijn vader: overal een feestje van maken.”

Wat is de grootste misvatting die mensen over u hebben?

“Dat ik het allemaal weet. Dan denk ik, was ik niet te positief, te enthousiast? Mensen zeggen dat ook wel eens: Annelies, nu weer even met beide benen op aarde.”

Seks, drugs of rock & roll?

“Met drugs heb ik geen ervaring. Dat wordt dus een combinatie van die andere twee.”

Uw heimelijke genoegen?

“Dat ik in mijn kledingkasten al mijn kleding op kleur hang – en op soort. En voor blouses heb ik uitsluitend zwarte hangertjes en voor de andere kleding witte. Soms heeft de schoonmaakster dat niet door, dan moet ik even de boel opnieuw doen. Als ik een perfect ingerichte kast openzwaai, word ik meteen blij.”

Welk plan gaat u ooit uitvoeren?

“Ik doe dit werk al meer dan 20 jaar. Ooit zal ik, net als mijn vader, vast het bedrijf over laten gaan in andere goede handen. Daarna wil ik reizen, met het gezin. En dan niet lullig twee weekjes, maar maanden lang. Ergens anders wonen ook, vreemde culturen leren kennen – de wereld is zo verschrikkelijk mooi.”

Wat heeft u verzwegen op uw cv?

“Ooit heb ik mijn leeftijd vervalst. Ik was veertien, en mocht nog niet in de schoenenzaak werken. Maar ik wilde zo graag, dus ik zei dat ik vijftien was. Heerlijk hele pallets met schoenendozen bestickeren, productiewerk doen. Ik verkocht ook echt, hoor. Een fraai, duur paar aan een dame; ik zie nog mijn baas kijken, hoe flikt ze hem dat nou?

De dood.

“Toen ik als laatste kind achttien was geworden, zei mijn vader als halve grap: nu kan ik gaan. Dat vond ik niet zo geslaagd, zelf wil ik mijn kinderen zo lang mogelijk blijven volgen in hun leven, blijven steunen in hun beslissingen, hun relaties, hun onzekerheden. Ik wil oud worden, daarom eet ik zo bewust. Tja, als je 95 bent, al je familie en vrienden zijn dood, je lichaam wil niet meer, dan mag het van mij. Ik heb een keer mijn horoscoop laten trekken, daar kwam uit dat ik aan ouderdom zal overlijden. Die gedachte koester ik.”

Vragen of opmerkingen

Voor vragen en/of opmerkingen kunt u Annelies Batelaan altijd mailen of bellen via:

a.batelaan@batelaan.nl
T. 071 561 33 01